song

Friday, 22 November 2013

KEMAHIRAN INSANIAH ( Soft Skills )
Kemahiran Insaniah adalah kemahiran generik yang juga disebutkan sebagai employability skills, soft skill, demonstrated skills dan istilah-istilah lain yang pelbagai. Namun demikian, pengertian kemahiran insaniah ini menjurus kepada penguasaan seseorang pelajar dalam kemahiran-kemahiran yang bersifat non-acedemic tetapi lebih memfokus kepada pembangunan ketrampilan diri, personaliti dan kemanusiaan. Walaupun tidak terdapat satu senarai kemahiran yang khusus tentang Kemahiran Insaniah (KI), tetapi kebanyakannya berkait dengan kemahiran yang dapat menampilkan nilai-nilai personaliti yang tinggi antaranya:
1. kemahiran berkomunikasi
2. pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah
3. kemahiran berpasukan
4. pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat
5. kemahiran keusahawanan
6. Etika dan moral Profesional
7. kemahiran kepimpinan
IPT sebagai Institusi Pendidikan Tinggi harus menjadi tempat yang paling sesuai untuk mengasah Kemahiran Insaniah (KI) pelajar. Tidak dinafikan pelajar IPT telah mengikuti Ko-kurikulum diperingkat Sekolah Menengah yang memerlukn setiap murid mengambil tiga kompenan matapelajaran iaitu Unit beruniform, sukan dan kelab atau persatuan. Pengambilan matapelajaran ini tertumpuh kepada pengembangan domain Psikomotor dan Kognitif. Pelajar-pelajar kurang mendapat pendedahan dari aspek afektif yang berkait rapat dengan pembangunan nilai kemanusiaan serta domain sosial yang tertumpuh kepada kemahiran-kemahiran sosial dan komunikasi.         
Di samping itu juga, pembelajaran Ko-kurikulum di IPT dilihat sebagai satu kesinambungan dari peringkat Sekolah Menengah. Kesinambungan ini juga dilihat sebagai satu Mileage dan Advantage kepada pelajar yang dapat meneruskan aktiviti Ko-kurikulum di peringkat Sekolah Menengah ke Universiti, sekaligus memberi peluang kepada pelajar mempelajari dengan lebih mendalam bidang yang diminati. Sebagai contoh, bagi pelajar yang pernah menjadi ahli Kadet Polis di peringkat Sekolah Menengah ia dapat meneruskan pembelajaran Kadet Polis ini melalui kursus ko-Kurikulum SUKSIS di peringkat       Universiti. Menjadi satu Advantage bagi pelajar kerana telah biasa dengan latihan-latihan lasak melalui kursus ini yang mana pada akhir pengajian akan ditauliahkan dengan pangkat yang memberangsangkan.
Walaupun konsep kesinambungan ini mempunyai banyak kelebihan, namun terdapat juga kelemahannya kerana pelajar tidak memberi pilihan kepada diri sendiri untuk meneroka pembelajaran bagi penguasaan kemahiran teknikal yang baru.

Suziana@Suzie(BC12110166)

No comments:

Post a Comment