song

Sunday 12 January 2014

Nilai Sesebuah Bahasa

     Bahasa mempunyai dan memiliki berbagai definisi. Antaranya,bahasa dapat didefinisikan sebagai penggunaan kata-kata yang membentuk sebuah ayat yang memiliki sebuah maksud yang tersurat mahupun yang tersirat. Bahasa mempunyai hubungkait dalam bidang kesusteraan kerana bahasa mewujudkan sastera. Dalam konteks ketamadunan,bahasa merupakan salah satu aspek yang penting dalam pembentukan tamadun. Hal ini kerana bahasa merupakan perantaraan pengucapan kebudayaan tinggi dalam sesebuah peradaban bangsa dalam tamadun. Dalam erti kata yang lain bahasa merupakan sesuatu perkara yang penting dalam mendukung jati diri sesuatu bangsa dalam tamadun.
     Dapat dilihat dari pandangan sejarah peradaban manusia bahawa kekuatan tamadun dan hidup matinya tamadun itu terikat pada keupayaan bahasanya. Contohnya kekuatan tamadun Greek-Roman lumpuh kerana kemalapan bahasanya ,walaupun pada suatu masa berkembang luas membangunkan peradaban empayarnya. Sejarah ketamadunan memperlihatkan urutan peradaban yang bermula dari prasejarah,menempuhi ujian dengan kedatangan pengaruh-pengaruh asing seperti islam ,hindu dan buddha. Perkembangan dalam bidang bahasa memesatkan lagi dalam kesusasteraan dan kesenian Melayu. Periodisasi sejarah Melayu kebudayaan Melayu secara relatif menggambarkan kesan perkembangan pengaruh bahasa melayu secara bertahap sehingga menjadi bahasa perhubungan dalam bidang perdagangan, pemerintahan ,ilmu pengetahuan ,diplomatik, hukum dan sebagainya.    

     Dianggarkan bahasa Melayu digunakan di kepulauan Melayu kira-kira abad ke-7 dan dianggap satu daripada 200 bahasa yang dituturkan di kepulauan tersebut. Antara kerajaan Melayu yang wujud pada ketika itu ialah Kalingga ,Kendiri, Singgahsari dan Majapahit. Bahasa Melayu mula berkembang pada kira-kira pada abad ke-13 di negeri Melaka pusat perdagangan pada masa itu. Pada abad ke-15 Melaka telah menjadi sebuah empayar besar di seluruh Tanah Melayu dan bertindak sebagai pusat tamadun Salah satu faktor meluasnya penggunaan bahasa Melayu adalah disebabkan oleh pengaruh dari karya-karya asing seperti Hindu,Arab dan sebagainya. Hal ini dsebabkan oleh ciri-ciri keterbukaanya di samping mempunyai keupayaan yang tinggi pengaruh bahasa-bahasa lain. Walaupun sifatnya yang terbuka namun bahasa Melayu dapat dikekalkan dan terbukti bahawa bahasa Melayu masih lagi wujud dan masih kekal sehingga berkembang, dan sentiasa terbuka untuk berubah mengikut arus perubahan kebudayaan di rantau ini.

                                                                                                          (Ar-rahman(Bc12160195)

No comments:

Post a Comment